20.3.2020

5 TIPOV, AKO BYŤ ŠŤASTNÝ (AJ S RÚŠKOM NA TVÁRI)

Dnes by sme mali oslavovať Medzinárodný deň šťastia. Pri súčasnej situácii, zavretí doma počúvajúc stále nové informácie o prebiehajúcej pandémii, to však vyzerá na radosť inú. Nezúfajte, priatelia. Máme pre vás 5 tipov, ako byť šťastný aj medzi 4 stenami či s rúškom na tvári.

1. Nájdi si nové hobby

Čo všetko sa dokáže človek naučiť za mesiac? Je viac ako pravdepodobné, že doma ešte nejaký ten čas zostaneme, aby šíreniu vírusu zabránili. Je to preto ideálny čas začať sa učiť niečo, čo sme vždy chceli a odkladali. Na začiatok vyskúšajte napríklad japonskú techniku Kaizen. Podstatou tohto jednominútového princípu na sebarozvoj je venovať sa minútu jednej činnosti vždy v rovnaký čas dňa. To by mal zvládnuť naozaj každý. Je dosť možné, že keď už si vyčleníte tých 60 sekúnd, zostanete pri obľúbenej činnosti dlhšie a postupne sa z nej stane každodenný rituál.

Venujte si každý deň minútku, ktorú venujete sebe a svojmu hobby. Či už to bude čítanie odloženej knihy, pozeranie videa v cudzom jazyku, eklektický tanec alebo drepy. Vnímajte vašu minútu pre seba nie ako trest, ale ako odmenu za to všetko, čo v tieto dni zvládate.

A čo tak oprášiť písanky, zvýrazňovače a zapojiť mozgové závity? Ak máte chuť dať sa znova na štúdium, vedzte, že niekoľko prestížnych amerických univerzít, ako Harvard, Cornell či Yale, poskytujú stovky kurzov, ktorými môžete prejsť práve teraz, zdarma a online. Témy sú rôznorodé od programovania, cez medicínu až po umenie a dizajn. Vyberte si svoj kurz a po návrate do práce či školy ohúrte všetkých novo nadobudnutými vedomosťami.

2. Daruj si trochu lásky

Zostať v psychickej pohode je pri všetkých tých správach celkom výzvou. Teraz je ideálny čas spomaliť, vytvoriť si zdravé návyky a udržovať pravidelnú rutinu, ktorá do života vnesie pokoj a stabilitu.

Vedeli ste, že viaceré svetové múzeá, galérie, divadlá a opery spustili online prehliady či stream predstavení? Vychutnajte si v čase korony dávku kvalitnej kultúry v pohodlí domova.

Okrem kultúrneho vyžitia majú na psychickú pohodu neodškriepiteľný vplyv aj šport, meditácia či jóga. Tieto aktivity sú takisto dokonale dostupné v pohodlí domova. Viacerí tréneri, ktorí pre zatvorenie fitnesscentier nemôžu chodiť do práce, začali pridávať online videá, a to dokonca zdarma, aby ste mohli s nimi naďalej cvičiť. To isté platí aj pre jógové či pilates štúdia, na ktorých YouTube kanály nájdete denne nové videá – zavše spomenieme HYC alebo Joga Studio.

Zdraviu tiež prospeje obmedzenie času stráveného na sociálnych sieťach. Média na nás chŕlia množstvo správ, ktoré nám v snahe zostať v obraze, zahlcujú našu myseľ a odpútavajú pozornosť. Skúste si stanoviť maximálny čas strávený s mobilom v ruke (dá sa nastaviť na každom smartfóne), alebo zaviesť bezmobilovú politiku aspoň v spálni, aby vás správy nerozptyľovali pred spaním. Uvidíte, ako obmedzenie času stráveného prepínaním medzi notifikáciami prospeje vašej pohode i spánku. Vhodné je nájsť si adekvátnu náhradu – tipy nájdete o pár riadkov vyššie.

3. Daruj trochu lásky iným

Je dokázané, že pomáhanie druhým nás robí šťastnejšími. Obzvlášť v týchto dňoch, keď sedíme doma, nám nezištná pomoc dáva pocit užitočnosti a je istou formou kratochvíle. Veď prečo sa doma utápať v strachu a kontemplovať o budúcnosti, keď môžeme priložiť ruku k dielu a prispieť k zlepšeniu situácie. Jedným z posolstiev #GivingTuesday, ktoré sa každý rok potvrdzuje, je to, že keď sa ľudia spoja, dokážu veľké veci. Každý má niečo, čím môže pomôcť. Susedia si navzájom pomáhajú s nákupom, panie šijú rúška známych aj neznámych a nechávajú ich zavesené v obale na plote pre okoloidúcich.

Herci čítajú deťom (i dospelým) večer rozprávky, učitelia sa na Facebooku delia o nápady. Medici dobrovoľne pomáhajú zdravotníkom zvládať situáciu a bežní ľudia rozvážajú zdravotnícky materiál z mesta do mesta vďaka iniciatíve #KtoPomozeSlovensku.

Obrovskou pomocou je aj to, že zavoláme svojim starým rodičom, ktorí sú teraz pravdepodobne osamelí a možno aj vystrašení. Alebo ponúkneme pomocnú ruku seniorom vo svojej bytovke, štvrti, či meste. Ak by ste tak chceli spraviť, využite „pohľadnice,“ ktoré môžete hodiť do schránok alebo zastrčiť pod dvere. Spoznáte nových ľudí a spestríte čas sebe aj im. Určite budú za to vďační.

Stiahnite a vytlačte si pohľadnicu, vyplňte ju a ponúknite svoju pomoc susedom, miestnym, známym i neznámym. Vhoďte netradičný pozdrav do schránok okolitých domov alebo ho vložte pod dvere. Nech sa dobro šíri rýchlejšie ako vírus.


4. Buď prítomná/-ý

Čokoľvek robíte, venujte tomu plnú svoju pozornosť. Odložiť telefón pri rozhovore či vypnúť televízor pri jedle patria medzi základné zásady vychutnania si okamihu. Veď každý moment je jedinečný a nebude sa už nikdy opakovať. Zameranie sa na prítomnosť, vnímanie vône, dotyku, chute a ďalších vnemov, koncept takzvanej mindfulness, povzbudzuje dobrú náladu, znižuje hladinu stresu a prispieva k lepšej kvalite života.

Druhým stupňom je nastavenie udržateľnej rutiny, ktorá nemusí byť na začiatku ideálna, ale dokážete ju opakovať niekoľko dní za sebou. Vyčleniť si na prácu určitý čas, počas ktorého nebudem odbiehavať pozornosťou k maškrteniu, kontrolovaniu sociálnych sietí či emailu. Večer byť zase plne prítomný so svojou rodinou alebo knihou.

Pre „sprítomnenie sa“ pomáha aj krátka, aspoň 2-minútová meditácia s opakovaním mantry „Tu...“ pri nádychu a „... a teraz“ pri výdychu.

Osvojenie si tohto umenia môže výrazne zlepšiť kvalitu života. Nezáleží na tom, ako tažký bol náš deň a koľko nás toho ešte čaká. Akt vychutnania si okamihu sa stane oázou bežných dní.

5. Nedovoľ, aby sa aj zo strachu stala pandémia

Strach je úplne ľudská emócia a treba jej nechať voľný priebeh. Hoci pandémia je na Slovensku pod kontrolou, nikto z nás podobnú situáciu v živote nezažil. Preto nemusíme byť všetci v pohode a je úplne v poriadku cítiť aj negatívne emócie. Dôležité je sa im nepoddať a nenechať strach, aby nás ovládal.

Môže to vyznieť neintuitívne, ale honba za šťastím a šťastnými myšlienkami môže mať opačný efekt a vyústiť do ešte horšieho pocitu, ak sa nám šťastie dosiahnuť nepodarí. Zároveň sa sústredením na vlastné šťastie zaujímame menej o šťastie iných, čo prispieva k odlúčeniu a izolácii. Nechajme teda emóciám voľný priebeh, ale v rámci miery a tak, aby sme svoj strach či zlú náladu neprenášali na druhých. Strach by nám nemal zabrániť správať sa zodpovedne, s jasnou mysľou, odvahou a súcitom.

Prispejme k tomu, aby sa namiesto strachu a vírusu šírila láskavosť, nádej a viera v dobro ľudí.

Novinky

Nezmeškajte už žiadne tipy a triky a dostávajte novinky zo sveta darovania!
Newsletter posielame raz, maximálne dvakrát mesačne.

Prihlásiť sa
close.svg