Prinášame vám pohľad spoločností, ktoré sa do oslavy štedrosti zapájajú už niekoľko rokov. Ich príklad môže pomôcť aj vašej firme nájsť stratégiu, ako a kde pomáhať a ako k tomu inšpirovať ľudí vo firme.
ČSOB: Vybrali sme si kľúčovú tému a venujeme sa jej celý rok
Do projektu sa zapájajú od roku 2022. „#GivingTuesday je inšpiratívna iniciatíva, ktorá spája ľudí a ukazuje, že pomáhať sa má a musí. Nemusí to byť nič náročné. Častokrát malé gesto spustí lavínu štedrosti stoviek kolegov,“ hovorí o svojej skúsenosti Simona Šípová, manažérka pre spoločenskú zodpovednosť a komunity.
V ČSOB sa štedrým a zodpovedným aktivitám venujú celoročne. Pri výbere organizácií, ktoré podporujú, majú jasnú stratégiu. „Viackrát sme vypočuli kolegov, ktorí sa aj v pobočkách stretávajú s rôznymi príbehmi, a ak nám dávali zmysel, šli sme do toho. Podporovali sme organizácie, ktoré pomáhajú deťom, tento rok sa venujeme pomoci ľuďom so zrakovým znevýhodnením.
Kľúčová je pre nás spolupráca s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska, podporili sme ich aj počas ČSOB Bratislava Marathonu. Na jeseň zdieľame príbeh dievčatka, Marínky, ktorá v 3 mesiacoch prekonala zápal mozgových blán, po ktorom utrpela poškodenie zraku. Dnes má Marínka 8 rokov a finančne jej prispievame na liečbu aj rehabilitácie.” V ČSOB svoje zodpovedné aktivity prepájajú aj s biznisom. Ponúkajú karty s výrezom, vďaka ktorému ich slabozrakí a nevidiaci klienti ľahko odlíšia od ostatných kariet.
Okrem toho má ČSOB vlastný dobrovoľnícky projekt, ktorý beží do konca októbra. Doteraz sa zrealizovalo takmer 120 dobrovoľníckych aktivít a zapojilo sa viac ako 1000 zamestnancov a zamestnankýň.
Pre ČSOB je dôležité priniesť reálnu zmenu a uvedomiť si, že zásadné rozhodnutia si vyžadujú aj investície, preto nielen počas #GivingTuesday pomáhajú aj finančne.
Pri finančných zbierkach v ČSOB pre motivovanie ľudí využívajú aj násobenie darov zamestnancov firmou. Je to osvedčený a veľmi dobrý nástroj na to, aby sa zvýšilo zapojenie ľudí. Podľa slov Simony Šípovej: „Zamestnancom to dáva možnosť niečo zmeniť s pocitom, že zamestnávateľ stojí za nimi. Zároveň je to dobrý nástroj na fundraising medzi kolegami, ktorí sa môžu vzájomne inšpirovať a hecovať. V dnešnej dobe je jednoduché pomáhať prostredníctvom darovacích portálov. ” „Ak to ale zamestnanci robia spolu s firmou, ktorej sú súčasťou, sú silnejší a určite to podporí aj hrdosť na zamestnávateľa,“ dopĺňa.
Accenture: Byť dobrým firemným občanom a rozvíjať komunity je jedným z pilierov našej spoločenskej zodpovednosti
Spoločnosť Accenture dáva veľký dôraz na aktivity firemného občianstva, ktorých kľúčovou súčasťou je aktívne zapájanie sa zamestnanectva do dobrovoľníckych a darcovských aktivít. „#GivingTuesday je pre nás už deväť rokov príležitosťou, ako ešte výraznejšie upriamiť pozornosť našich ľudí na aktivity, ktoré v tejto oblasti realizujeme a motivovať aj ďalších, aby sa do nich zapojili.“ hovorí Zuzana Hadad, koordinátorka projektov firemného občianstva v Accenture na Slovensku.
Ich stratégia firemného občianstva vychádza z globálneho rámca, avšak zohľadňuje potreby a priority v spoločenskom kontexte Slovenska. Pritom je postavená na troch pilieroch: vzdelávanie a rozvoj zručností potrebných pre úspešné uplatnenie sa na pracovnom trhu, udržateľnosť a prosperujúce komunity.
„V Accenture sa snažíme spájať naše know-how, energiu a hodnoty s potrebami ľudí a komunít, v ktorých žijeme a pracujeme. Vďaka partnerstvám a inovatívnym projektom posúvame hranice toho, čo môže firma priniesť spoločnosti,“ opisuje prístup Accenture k napĺňaniu lokálnej stratégie firemného občianstva Zuzana Hadad.
Vklad do partnerstiev s neziskovými organizáciami môže pritom zahŕňať finančnú alebo materiálnu podporu, realizáciu služieb dodávaných na pro bono báze, či zapájanie zamestnanectva do darcovstva a dobrovoľníctva. Ideálne je, ak témy, ktoré v rámci spolupráce s neziskovými partnermi v Accenture adresujú, majú zároveň potenciál pre zapojenie čo najväčšieho okruhu kolegýň a kolegov.
Iniciatívy firiem podľa skúseností z Accenture pomáhajú upriamiť pozornosť na dôležité spoločenské problémy a zvýšiť angažovanosť v podpore neziskového sektora aj v prípade tých kolegýň a kolegov, ktorí v súkromí doteraz takto aktívni neboli alebo to nerobia bežne. Pre mnohých z nich môže byť práve firemná aktivita prvým krokom na ceste k darcovstvu alebo dobrovoľníctvu.
ESET: Je dôležité, aby zamestnanci vnímali reálny prínos ich pomoci. Kľúčová je zmysluplnosť, dôvera a dobrá komunikácia
Jednou z kľúčových hodnôt spoločnosti ESET a Nadácie ESET je neustála snaha meniť veci k lepšiemu. V oblasti firemnej filantropie patria k silným a aktívnym hráčom a vnímajú dôležitosť prepájania sa s iniciatívami, ktoré dokážu aktivizovať širokú komunitu. „Teší nás, že #GivingTuesday si na Slovensku získalo silnú podporu a spája firmy aj jednotlivcov, ktorí chcú zdieľať svoj úspech, pomáhať tým, ktorí to potrebujú, a aktívne prispievať k pozitívnej zmene. Tiež oceňujeme, že nejde len o jednorazovú výzvu k štedrosti, ale aj o príležitosť nadviazať vzťahy s neziskovkami, stať sa súčasťou ich komunít a podporovať ich rozvoj,“ vysvetľuje Karin Stankayová, CSR a ESG špecialistka v ESETe.
Počas #GivingTuesday Nadácia ESET podporuje projekty primárne v oblasti vzdelávania znevýhodnených skupín a ochrany životného prostredia. Pri výbere organizácií kladie dôraz na ich dôveryhodnosť a transparentnosť. Pre svoje filantropické a zodpovedné aktivity si vyberajú organizácie, ktoré majú jasnú víziu a zameriavajú sa na trvalú a udržateľnú zmenu. „Našou finančnou či materiálnou podporou chceme prispieť k iniciatívam, ktoré majú dlhodobý pozitívny dopad. Uprednostňujeme kontinuálnu podporu pred jednorazovými príspevkami a keďže hnutie #GivingTuesday stojí u nás do veľkej miery na aktívnom zapojení zamestnancov, ukazuje sa, že tento prístup pomáha zvyšovať ich angažovanosť,“ vysvetľuje Stankayová.
K zvýšeniu angažovanosti tiež prispieva prepojenie aktívnej a nepriamej podpory a samozrejme, dobrá interná komunikácia. „Ľuďom dávame príležitosť zažiť prácu neziskových organizácií zblízka – napríklad pri aktívnom dobrovoľníčení počas podujatia Naše Mesto. Vďaka tomu vedia, koho a čo svojou pomocou skutočne podporujú. Na túto skúsenosť potom formou finančnej či materiálnej zbierky nadviažeme počas iniciatívy #GivingTuesday,“ dopĺňa.
Interná komunikácia by mala byť postavená na zmysluplnosti žiadanej podpory, transparentnosti a prepojení s hodnotami firmy. V ESETe sa osvedčila kombinácia rôznych foriem komunikácie. Podľa ich slov jeden kanál nestačí na to, aby efektívne oslovil celé spektrum ľudí vo firme. ,,Kým osobné výzvy a stretnutia majú silnejší emocionálny dosah, zamestnanci zároveň oceňujú, keď sa k informáciám môžu vrátiť v čase, ktorý im vyhovuje,” vysvetľuje Stankayová.
Odporúčaný komunikačný mix:
- E-mail, interný newsletter a intranet ako základné zdroje pre šírenie informácií o výzvach, kampaniach a možnostiach zapojenia sa.
- Firemné raňajky so zástupcami podporovaných organizácií, ktorí zamestnancom osobne a autenticky predstavia svoju prácu, jej význam a ukážu, ako môžu reálne prispieť k ich projektom. Raňajky prispôsobujú aj hybridnému pracovnému režimu, a preto plánujú predstavovať neziskovky aj formou krátkych video vizitiek.
- Priebežnú komunikáciu počas kampaní, prostredníctvom ktorej informujú o priebežných výsledkoch, úspechoch a udržiavajú záujem v čase.
- Viditeľnú podporu vedenia firmy, napríklad verejným poďakovaním zamestnancom počas veľkých firemných podujatí – napr. vianočný večierok po #GivingTuesday.
Čo v ESETe považujú za najefektívnejší motivačný nástroj? Pravidelne využívajú formu navyšovania darov, kedy každý príspevok, ktorý ich zamestnanci a priaznivci venujú, Nadácia ESET zdvojnásobí. Vnímajú to ako efektívny a férový spôsob, ako ukázať, že v podpore stoja spolu a zvyšujú tak silu spoločnej pomoci.
Robí aj vaša firma štedré a zodpovedné aktivity počas celého roka alebo v období #GivingTuesday? Pridajte svoj príbeh a prispejte k šíreniu vlny štedrých firemných príbehov. Stačí vyplniť jednoduchý formulár.